Caring4Mobility

De stichting Caring4Mobility vervoert medische hulpmiddelen zoals rolstoelen, krukken en rollators van Nederland naar Gambia. Deze hulpmiddelen zijn in Nederland vaak "afgeschreven" of aan vervanging toe, terwijl ze nog prima bruikbaar zijn. Oprichtster Brit Honsbeek helpt in Gambia patiënten (veelal kinderen) die zo'n hulpmiddel nodig hebben. Ze doet dit niet alleen door de hulpmiddelen ter beschikking te stellen, maar ook door de patiënten te leren hoe er mee om te gaan.

In eerste instantie hielp Brit de patiënten vooral door hen thuis op te zoeken. In lange ritten rondom de rivier de Gambia rijdt ze het hele land door om mensen te helpen. Een aantal jaar geleden besloot ze echter om ook een “multifunctioneel centrum” te bouwen in Tujereng Village, niet ver van de hoofdstad Banjul. Dit “disability center” is een plek waar patiënten heen kunnen komen en spullen opgeslagen kunnen worden. Op die manier kunnen veel meer patiënten geholpen worden en kunnen ook meerdere verschillende rolstoelen of rollators getest worden (de auto heeft uiteraard maar beperkte capaciteit).

In 2021 besloten we Brit te helpen bij de aanschaf van het land voor het disability center. Dit ging niet zonder slag of stoot, met name omdat er vaak (als de papieren bijna waren getekend) ineens onaangename verrassingen uit de hoge hoed kwamen. In januari 2022 was het dan eindelijk toch raak, na veel teleurstellende pogingen kon uiteindelijk het stuk land in Tujereng Village worden aangekocht, zonder een cent in de verkeerde zakken te laten belanden! Daarna volgde echter meer tegenslag, maar uiteindelijk is de bouw van het centrum in het voorjaar 2023 goed van start gegaan en heeft SWAP in 2023 nog een donatie gedaan van €4000 voor zonnepanelen en een batterij. Op die manier kan het centrum grotendeels eigen stroom gebruiken en is de stroomvoorziening ook betrouwbaar.

In 2020 hielpen we de stichting met een bijdrage voor een nieuwe auto en voor transport van hulpmiddelen. Tevens hielpen we toen met een kleine bijdrage voor voedselpakketten die hard nodig waren vanwege de covid pandemie.

Waar: Tujereng Village, Gambia- Bedrag:4.000 - Wanneer: 2023