Himalaya Resources

Nepal werd in 2015 getroffen door een zware aardbeving. Hierdoor zijn op sommige plekken in het Himalaya gebergte de waterstromen veranderd, waardoor een aantal dorpen geen goede drinkwater voorziening meer heeft. Één van die dorpen is Pabidal, in Tripurasundari Rural Community (Sindhupalchowk District, Bagmati Province). In dit dorp wonen 42 huishoudens. Vooral in de winter is er een drinkwater schaarste en bovendien hebben boeren niet genoeg water voor de landbouw.

SWAP heeft een donatie gedaan van € 3.500 aan de stichting Himalaya Resources. Hun lokale partner ISARD (Integrated Self-help Association for Rural Development) heeft hiermee de watervoorziening naar het dorp gerepareerd en verbeterd. Het water wordt nu uit 5 verschillende bronnen gehaald. 3 oude opvangpunten zijn vernieuwd en 2 nieuwe zijn aangelegd. In het dorp zijn 8 oude tappunten vernieuwd en nog eens 11 nieuwe aangelegd. Verder is een opslag tank van 5.000 liter gebouwd in het dorp en zijn bij de bronnen 4 opslagtanks van elk 2.000 liter gebouwd om de droge seizoenen door te komen.

Voor meer informatie zie een update op de website van Himalaya Resource: https://www.himalaya-resources.nl/en/working-experience-in-musure-tole-and-pabidal/

Waar: Pabidal, Nepal - Bedrag: € 3.500 - Wanneer: 2020

Oude Situatie, vóór de werkzaamheden

Linksboven is te zien hoe bruikbaar water wegstroomt door gebruik aan opslag capaciteit. Rechtsboven de provisorische opvang bij de bronnen. Onder de gebrekkige staat van een tappunt.

Vorderingen Werkzaamheden

Boven een vergadering over de nieuwe watervoorziening. Het hele dorp helpt mee. Linksonder wordt cement behandeld. Rechtsonder een nieuw tappunt