HAFADOU

Hafadou bouwt scholen in Guinee Conakry, om een bijdrage te leveren aan een goede leeromgeving en om werkgelegenheid te creëren. De oprichter van Hafadou is Moussa Cherif, afkomstig uit Guinee. Hij werkt in Nederland en bouwt scholen in Conakry, de hoofdstad van Guinee. In de afgelopen jaren heeft Moussa twee scholen opgericht – “Hafadou” en “la Reine Beatrix” en een derde school, voor 1500 leerlingen, is in aanbouw. De helft van de kinderen in Guinee gaat niet naar school, omdat er geen scholen in de buurt zijn of omdat ze niet in de gelegenheid zijn.

Er is behoefte aan goede schoolgebouwen voor kinderen in Guinee, die anders niet naar school kunnen gaan. Meer dan de helft van de kinderen kan niet naar school en degenen die wel gaan, komen vaak niet verder dan de lagere school. Leerlingen die naar de middelbare school gaan zijn gemotiveerd en werken hard om wat van hun toekomst te maken. De kwaliteit van de gebouwen, schoon water en sanitair verbeteren het leerklimaat. Een schoon en goed toilet kan beslissend zijn voor de schoolcarrière van kinderen met een beperking.

Op dit moment is Moussa bezig met de aanleg van alweer de derde school, welke hij  financiert met eigen middelen en donaties van lokale bedrijven. Voor de bouw van deze scholengemeenschap doneert SWAP 4000 euro voor de aanleg van een waterput. Hierdoor heeft de school een eigen watervoorziening en constante aanvoer van goed drinkwater. De 1500 leerlingen en ook de commune waar de school ligt, gaan daar gebruik van maken.

De Stichting i.o. heeft als doel om onderwijskansen in Guinee en daarmee ook het perspectief op een betere toekomst te vergroten. Vanuit Guinee migreren veel jongeren naar o.a. Europa, met alle risico’s van dien. Een loopbaanperspectief en het aanleren van beroepsgerichte vaardigheden in eigen land geeft ruimte voor het maken van eigen keuzes.

Waar:  Conakry, Guinee - Bedrag:4.000 - Wanneer: 2023